Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Hårsåre kvinner og voldtekt


Hvorfor er noen kvinner så sta at de er villig til å utsette seg for fare kun for å få fram et poeng?
I Bergen gikk politiet nylig ut og ba kvinner om å passe litt på hvor de gikk nattestid o.l, pga en voldtektsbølge i byen. Kvinner over hele byen tente på alle plugger i stil med ”ingen kan komme her og fortelle meg hvor jeg kan gå eller ikke gå!”-tankegangen.
Jenter, hva med å bare ta et velmenende råd for hva det er?
Igjen er vi tilbake til denne hårsårheten som irriterer meg grenseløst i situasjoner hvor det tydeligvis er mangelfull kommunikasjon og forståelse…
Politiet gjør selvfølgelig alt de kan for å løse disse fæle sakene, utifra det budsjettet de har til rådighet, men inntil de har en løsning i sikte er det naturlig med en henvendelse til publikum om å ta litt ekstra vare på seg selv.
Er det så fryktelig ille å bli bedt om å bruke sunn fornuft og ta en smule ansvar selv?         
Debatten om at det ikke burde være nødvendig å advare, er selvsagt en annen sak. Det er også debatten om politibudsjettet, som er politikernes bord. Her snakker vi bare om å ta forholdsregler i en akuttsituasjon når det først har blitt som det har blitt!
Til syvende og sist er det selvsagt opp til den enkelte å gå hvor og når man vil, det er jo ikke akkurat innført portforbud. Men er virkelig folk så dumme at de pga stoltheten sin og tanken ”dette er min by og JEG gjør ingenting galt, det er forbryterne som skal holde seg vekke og ikke jeg, du må ikke komme her og fortelle MEG hva jeg kan gjøre!” med vitende vilje utsetter seg selv for voldtektsrisiko? Og hvis de blir voldtatt, hjelper det dem å skylde på politiet når skaden allerede har skjedd?
Det er lov å bruke hodet.

Inntil videre, ute er det skyfri himmel🙂

oktober 19, 2007 - Posted by | Damputblåsning (eller frustrasjonslufting) | , , ,

1 kommentar »

  1. Helt enig! Lurer paa om dette med at man ikke har lov til aa si at kvinner maa passe seg er et norsk fenomen… i en liten by litt for naer der jeg bor (i utlandet) har det nettopp vaert 3 ekstremt voldelige voldtekter paa 2 mnd, og gjerningsmannen er ikke tatt. De er naa utsolgt for personlige alarmer og det er ingen som gaar ut alene om kvelden. Det er veldig trist at man kan bli fraroevet friheten paa den maaten, men personlig saa hadde ikke jeg hatt lyst aa bli angrepet bare for aa understreke et poeng!

    Kommentar av SunnAnd | oktober 20, 2007 | Svar


Legg igjen en kommentar

