Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Løpebane i fjellet og drittunger

dsc00160.jpg

Jeg går ofte turer med hunden min i Fjellveien, og som regel er dette et fint turområde. Der er det alle slags folk som går tur, enten alene eller med hund, gjerne med barn eller barnevogner. I tillegg er det mange som bruker strekningen til å løpe/jogge, og vanligvis synes jeg det er helt ok. Men et par tilfeller i det siste har irritert meg veldig!
For noen uker siden var det en skoleklasse som hadde gym der oppe, og sprintet 100m som læreren hadde tegnet opp. Når de stilte seg på linje lengre framme så de at jeg kom gående med hunden, likevel blåste læreren dem i gang og plutselig kom det ca 25 unger styrtende mot oss. Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette kan virke veldig truende på hunder.. Siden flere løp i bredden måtte jeg nærmest kaste meg i grøften for ikke å bli løpt overende. (Her holdt jeg på å skrive ”ungdommen nå til dags”.. Har jeg virkelig blitt så gammel???)
Den andre episoden var med et idrettslag som løp fram og tilbake i puljer, også det ganske fort. For hunder er det spesiellt truende når de hører folk som stormer mot dem bakfra, siden hunde-eieren selvsagt prøver å få dem til å gå vanlig og se rett fram. Med de første puljene gikk det greit, jeg merket at hunden var stresset men hadde henne stramt i bånd ved siden av meg og vi gikk selvsagt helt inntil kanten. Men så kommer det en pulje bakfra som løper i bredden, med en ungdom som sprinter omtrent rett i hunden – kanskje med en klaring på 10 cm. Hunden reagerer selvsagt instinktivt og glefser etter løperen, hvorpå fyren ser først overrasket, deretter sint på meg. Sint på hva?!?
For det første er Fjellveien først og fremst et TURområde og ikke et treningsområde eller en løpebane. For det andre prøver jeg alltid å ta mest mulig hensyn, jeg slipper f.eks ikke hunden løs og har henne alltid stramt inntil meg når noen passerer, i tilfelle de er redde for hunder. Er det da så mye forlangt å be om at når folk på død og liv skal legge løpetreningen der oppe, kan ta litt hensyn og ikke løper i full fart PÅ hunden min?
Eller mener de, når de bruker det koselige turområdet som løpebane, at folk skal løfte opp hunden og klistre seg inntil fjellveggen når de stormer forbi??!?
Snakkes,
Inntil da, we are the champions.

oktober 22, 2007 - Posted by | Damputblåsning (eller frustrasjonslufting) | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

