Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Shopping, slanking og miljø

Det er ikke lett å være miljøbevisst i våre dager… Noen sier «tenk globalt og kjøp lokalt», pga utslipp og energi ved frakt. Mens andre sier at man skal støtte fattige land og hjelpe dem ved å handle f.eks gjennom fairtrade o.l. Hvordan vet en stakkars hva som er rett??
Og det er ikke måte på alt vi må ta hensyn til.. Ta shopping f.eks. Jeg leste et sted at hvis du handler to nye plagg hver måned bidrar du til like mye utslipp av CO2 som om du hadde kjørt bil 80 km! For ikke å snakke om hva innkjøp av en ny lenestol tilsvarer!
Jeg er stolt av å berette at jeg handler mye mindre enn dette🙂 Men det er nok ikke et bevisst valg må jeg innrømme, det skyldes nok mer økonomi og lite shoppe-lyst…
Et annet problem er et sunt kosthold, det er jo så dyrt. Jeg vil gjerne kjøpe økologisk frukt og grønt, og jeg tenkte å åpne et abonnement på dette fra Finnegården på Voss. Da hadde jeg både støttet lokal næring OG spist økologisk! Men fant ingen plass i budsjettet :(
Så mine miljøtiltak begrenses foreløpig til dette:
Jeg skal kjøpe mest mulig bruktbøker og andre loppemarked-ting.
Jeg skal gå mer og ta mindre buss.
Jeg skal i den grad det går an reparere gamle klær og sko istedetfor å kjøpe nye.
Jeg skal jobbe med budsjettet og prøve å få råd til mest mulig økologisk mat.
Jeg skal kjøpe bruktmøbler eller finne nye løsninger utifra de jeg har.
Hva er DINE tiltak?
Inntil videre, mor jeg vil tilbake..

oktober 22, 2007 - Posted by | Alt og ingenting (og det i midten) | , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

