Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Mens vi venter på Askepott (julegavetips)

j0400148.jpg

Julen nærmer seg faretruende og alle hjerter gleder seg!

Eller? Det er ikke nødvendigvis slik for oss som har alder høyere enn ett siffer, vi forbinder gjerne julen mer med mas og pengesløseri… Sånn har det iallefall vært for meg en god stund, men nå sier jeg stopp!

I år har jeg nemlig bestemt meg for å gjenfinne min barnlige glede over julehøytiden og alt som hører til J Som for eksempel:

íFamilienærhet og kvalitetstid med venner.

íStrass-pyntede vinduer og overlessede handlegater.

íFalsk julesang på torvallmenningen (unger eller fullemenn). 

íMandariner og oppspritet gløgg.

íDrittvær som gir en god unnskyldning til å holde seg inne i varmen.

íFeit mat som gir enda bedre unnskyldning for giga-mager og middagslur…

íKjefting hvis man IKKE spiser nok kaker!

íPatetiske men akk så morsomme dritafulle julebordbander på årets eneste bytur J

íDisneyfilmer som det for en gangs skyld er lov (om ikke forventet og kanskje til og med

    påkrevd) å grine av…

íNaboenes forsøk på å lage juletre i hagen utav små busker i regnvær.

íInnkjøp av usaklige men koselige ting som julepapir, glitter, fargebånd og koselige kort.

íJuletreet (det skikkelige, ikke småbusker) og pynting av dette med pinlig hjemmelaget

    julepynt fra fordums tider.

íMammas julemusikk som spilles i velmenende forsøk på å skape stemning…

Jeg skal nok få til en slags illusjon av julestemning og juleglede i år, men det som kan sette en stopper for planene er det evige maset – gaver! Ikke misforstå, det er kjekt å få J Og det er nesten enda kjekkere å gi – men ikke når man er blakk og frykter andres skuffelse og alt det kan medføre når det slår tilbake ved neste års utdeling L

For dem med nok penger vil det ikke være noe problem å finne den ”perfekte” gave, men hva med oss andre?

Så jeg har tenkt ut noen gave-idèer som er gratis eller ganske billige, men som samtidig kan være gøy å få (og å gi!) – som et alternativ til halvhjertede halvfine halvdyre ting som ingen trenger og som bare kjøpes for å kjøpe noe for syns skyld.

Snill som jeg er skal jeg dele med alle.

 tGratis: 

Klippekort på barnepass.

Klippekort på husvask.

Gavekort på semiproff massasje av undertegnede (på egen risiko).

Bøker som du har lest og ikke trenger, men som du vet at vennene dine ville likt.

Belter, sko, vesker og lignende som du ikke bruker og som andre har uttrykt misunnelse for.

Invitere på vennemiddag i januar (etter lønning).

Fikse blinddate til single venner.

Frikort i krangling – partneren (eller den kverulerende vennen for den saks skyld) blir innrømmet rett i fem valgfrie krangler.

tMed litt penger kan man også komme langt: 

Bruktbøker fra Lesehesten – hva med en god, gammel trilogi eller serie?

En flaske vin (ikke av det dyreste merket) – gi et bilde av den og si at den står hos deg, personen inviteres hjem en kveld for å tømme den i samvær J

Parmesan – alle ønsker å ha et fint stykke liggende, det trenger ikke koste mer enn 50-80 kr, men det er ofte noe man ikke unner seg på handleturen fordi det blir for ”dyrt” der og da.

Brente cdèr med personens yndlingsmusikk.

  

Håper noen kan dra nytte av tipsene, jeg føler i hvertfall at de er mer personlige enn mange dyre ting som kan kjøpes over disk uten mer enn to minutters omtanke for mottageren…

Selv kan jeg ikke bruke idèene siden jeg publiserte dem her, så jeg satser på folks dårlige hukommelse og tyr heller til dem neste år J

Vi snakkes,
Inntil da – på låven sitter nissen (og spyler i gapet)

desember 7, 2007 - Posted by | Alt og ingenting (og det i midten) | ,

4 kommentarer »

  1. Masse gode idèer. Ønsker meg en sånn cd. Og bøker fra Lesehesten er jo helt topp. Hvorfor bruke en formue hos Beyer. Parmesan vil jeg også ha. Et helt stykke takk, ikke raspet.

    Kommentar av julenissen | desember 7, 2007 | Svar

  2. Mye lurt her gitt – likte spesielt godt den med barnepass og husvask!!!:)

    Kommentar av Julenissen2 | desember 8, 2007 | Svar

  3. Snufs— fikk ikke klippekort til barnepass til jul. Skuff. Snufs. Kan jeg oenske meg det til paaske???🙂

    Kommentar av SunnAnd | januar 12, 2008 | Svar

  4. Du kan jo prøve, kanskje påskeharen er gavmild🙂

    Kommentar av theadalle | januar 12, 2008 | Svar


Legg igjen en kommentar

