Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Vår tekniske hverdag

j0309748.gifElektroniske og digitale hjelpemidler gjør ofte hverdagslige gjøremål lettere for oss. Men når alt streiker? Da føler du deg ganske hjelpeløs!

I går hadde jeg en slik dag. Det begynte med at jeg ikke kom på nett. Ganske irriterende, selv om det må sies at jeg ikke betaler for tjenesten men har benyttet meg av naboens usikrede nett😉 Nå tror jeg at han har funnet ut av det og sørget for et passord, det var iallefall borte vekk…

Samtidig skulle jeg skifte mobilabonnement, og hadde derfor brukt en del tid dagen før på å overføre alle numre, bilder etc fra simkort til mobil. Overføringen fungerte veldig fint når jeg satte inn det nye kortet.

MEN – jeg gikk en god fjelltur i mitt nye regntøy, i skikkelig drittvær, og tenkte at det var best å ha med mobilen. Sekken jeg bruker er ikke 100 % vanntett, så jeg la mobilen i en lukket pose i det innerste rommet. Dessverre var ikke dette godt nok, mobilen druknet innen jeg kom hjem😦 Selv etter demontering og tørking i flere timer var det ingen respons å få, en god venn hadde avgått ved døden i den bergenske regnstormen. Hjelpeløs som jeg var, uten fasttelefon og uten internett, trosset jeg været nok en gang og gikk på leting etter en telefonkiosk. Jeg ville ringe rundt og høre om noen hadde en ekstra-telefon liggende. Tilfeldigvis, siden jeg ikke har hatt bruk for mynttelefoner på åresvis og derfor heller ikke lagt merke til dem, var det en kiosk rett nedenfor hvor jeg bor. Men denne virket ikke… Etter litt mer trasking fant jeg utrolig nok enda en, som virket! Jeg fikk ordnet med en nød-telefon som min mor skulle komme innom med dagen etter, og plutselig forsvant litt av isolasjons-følelsen min.

Det som var ekstra kjedelig med å få ødelagt mobilen, var jo at jeg nettopp (timer i forveien) hadde skiftet abonnement. Dermed var alle data lagt over på telefon istedetfor kort, vi snakker nr, kalender, bilder etc, og ikke minst hadde jeg forspilt sjansen til å kjøpe en billigere telefon MED abonnement! Jeg kan selvsagt skifte, igjen, men grunnen til at jeg valgte akkurat den operatøren som jeg byttet til var jo fordi det var billigst i bruk. Og det tar gjerne noen uker å bytte nok en gang.

Når jeg kom hjem fra min telefonkiosk-jakt ville jeg slappe av og kose meg litt foran tv; enda en ting som ikke fungerte! Det var bare snø å se på alle kanalene😦 Og siden jeg har kabel-tv klarer ikke tvèn å få inn antennnesignalene til de fire kanalene jeg skulle ha hatt uten å betale for! Samtidig er tvèn nesten kaputt, det tar flere minutter å slå den på hver dag. I tillegg til ny mobil må nok et nytt tv handles inn ganske snart, såframt kabelselskapet klarer å gi meg noe å se på først selvsagt.

Så uten kontakt med omverdenen prøvde jeg å nyte stillheten, ved å varme meg under et godt teppe på sofaen, med en kopp te og en god bok. Så hører jeg en utrolig irriterende ringelyd. Ikke sterk, men en slags øresus-ringing. Jeg gikk rundt i hele leiligheten og prøvde å finne ut hvor det kom fra, uten hell. Jeg tok av alle elektriske apparater og lamper (hunden skjønte ingenting og trodde vi var på skattejakt), men fant ikke ut hvor det kom fra. Tilslutt måtte jeg innse at det nok kom fra naboen i etasjen over, så jeg prøvde å ignorere lyden (prøvd det? funker ikke!) og konsentrere meg om boken.

Senere på kvelden (etter noen timers forvirring ang klokkeslett før jeg skjønte at jeg ikke er avhengig av tv eller mobil for å vite hva klokken er, jeg har tross alt 10 vanlige klokker liggende) begynte jeg å bekymre meg for hvordan jeg skulle bli vekket dagen etter. Som mange andre bruker jeg jo mobilen som vekkerklokke. Nå har jeg riktignok et «vanlig» vekkerklokke-ur, men det tikker så forferdelig at jeg hadde ikke fått sovet med det inne på soverommet. Mens jeg bekymret meg over dette kom heldigvis foreldrene mine innom med krisetelefonen – o lykke!

Så jeg er på mobil-nett igjen, men ikke internett, og kabelfyren kan ikke komme før om et par dager.

For 20 år siden hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt, så hvorfor er vi så avhengig av sånt i dag? Det bekymrer meg faktisk litt at jeg ikke klarte å slappe av i de få timene jeg var liksom-isolert. Men så er jo også folk avhengig av å få tak i hverandre; min bror ringte i det sekundet jeg fikk satt inn simkortet i krisetelefonen – han hadde prøvd å nå meg hele dagen etter å ha hørt på nyhetene at en kvinne hadde forsvunnet på fjellet, og når han ikke fikk tak i meg på noen timer trodde han det verste…

Derfor unnskylder jeg min avhengighet av tekniske hjelpemidler med at jeg må være tilgjengelig for andre🙂

Hm, nettopp av den grunn burde jo disse «andre» kjøpt ny mobil til meg!! Hm, likte den tanken…

Snakkes, inntil videre,

eg var heispassasjer 

januar 16, 2008 - Posted by | Alt og ingenting (og det i midten) | , , , ,

4 kommentarer »

  1. Hårtørker er tingen!!! Førstehjelp til alle mobiler som har vært utsatt for Bergensværet.

    Dessuten er folk aldeles håpløse for tiden. Alle skal ha ny flatskjerm, større enn naboens. Så hvorfor ikke sjekke om det er en billig television i avisen?? Noen er faktisk bare glad for å bli kvitt det (sin dårlige samvittighet).

    Kommentar av Eleanora | januar 16, 2008 | Svar

  2. Søkte etter «vekkerklokke som ikke tikker» på nettet, og kom innom bloggen din🙂 Morsomt. Leter etter en vanlig vekkerklokke (ikke digital) som ikke lager lyd.

    John

    Kommentar av John | februar 7, 2008 | Svar

  3. Hei John, har du sett på gadgets-linken jeg har lagt under blogrollen min? Masse rart på den siden🙂

    Kommentar av theadalle | februar 7, 2008 | Svar

  4. Hei Thea (regner med du heter det), jeg var og så på den linken nå, mye morsomt ja🙂 Takk for tips. Noen sa visst forøvrig at det ikke finnes analoge klokker som ikke tikker, urverk og sånn må visst lage lyd. Litt underlig i år 2008 at ikke det skal finnes, men men, får vel kjøpe en digital i gave da. Det er til konen min, som har to klokker som tikker masse🙂

    Kommentar av John | februar 8, 2008 | Svar


Legg igjen en kommentar

