Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Dagdrømmeri – egoist eller idealist?

Hva dagdrømmer du om? Alle dagdrømmer vel, noen kanskje mer enn andre, men til en viss grad så tror jeg at også de fleste voksne leker med fantasien iblandt. Er det rikdom du drømmer om? Mannen på den hvite hest/jomfru i nød (sett kryss selv)?

Selv har jeg noen favoritt-dagdrømmer som jeg alltid vender tilbake til. Felles for dem alle er at de dreier seg om å hjelpe noen, kanskje til og med redde noen fra døden. En stadig tilbakevendende fantasi er at jeg er en snill oberst i den tyske hæren under annen verdenskrig… Jeg skal kontrollere en konsentrasjonsleir og blir sjokkert over det jeg ser! Med øyeblikkelig virkning blir leirsjef med alle sine undersåtter arrestert og sendt bort, mens jeg tilkaller hjelp fra andre snille militære. Vi tar hånd om fangene og lar dem undersøkes hos lege, gir dem nye klær, mat osv.

Scenarioet er veldig detaljert, naturlig nok, siden det er en stor leir som byr på logistiske utfordringer. I hodet mitt har jeg en organisatorisk skisse over køsystem, antall leger som trengs, registrering av fangenes identitet for å matche mot andre lister slik at jeg kan finne familiene deres, hvordan få vasket ned brakkene og brent de gamle klærne mest mulig effektivt, hvordan få hjelp av de friskere fangene til å bygge nye boliger etc. Planen er selvsagt å gjøre det beste ut av situasjonen til krigen er over og fangene kan løslates.

De siste årene har jeg også reddet folk på Guantanamo-basen. Også har jeg funnet Madeleine, men avstått fra dusøren.

For øvrig er hoveddagdrømmen min å vinne i Lotto. Ikke så originalt, sier du kanskje? Nei, det er det sikkert ikke. Men jeg kommer aldri så langt som til å bruke penger på meg selv. Jeg har nok i bakhodet at det hadde vært greit å betale ned studielånet, og kanskje til og med hatt litt penger til å kjøpe leilighet. Men det viktigste er planleggingen av hvordan premien skal fordeles mellom familie og venner. Og ikke minst hvordan jeg skal overrekke nyheten J

Skulle jeg gått detaljert inn i dette hadde jeg skrevet i et par dager tror jeg, gjennom årenes løp har det blitt en ganske stor fantasi… Men hovedtrekkene er at jeg betaler ned all gjeld til mine foreldre, søsken og deres partnere. Dette gjør jeg selvsagt bak ryggen på dem. På Lånekassen kjenner jeg en fyr som hjelper meg, og i banken sjarmerer jeg en annen (som blir veldig rørt av mine gode hensikter). Etter at eventuelle billån, boliglån, studielån og forbrukslån er nedbetalt, har alle fått omtrentlig likt utgangspunkt. Deretter begynner fordelingen av de ”frie” summene, som de kan bruke til hva de vil. Disse summene må selvsagt ta hensyn til livsfasen de befinner seg i, forsørgeransvar og lignende. Jeg har måttet endre litt her de siste årene, etter at partnere og tantebarn har kommet inn i regnestykket. Men jeg sitter med en ganske rettferdig modell i dag, tror jeg.

Det morsomste er selvsagt når jeg samler alle sammen, og overrekker hver enkelt en konvolutt med papirer på innfridde lån. Det er litt av noen måpetryner som står foran meg da, skal jeg si deg!! J Og enda mer måping blir det når jeg i tillegg overrekker alle en sjekk hver med penger som de kan bruke til akkurat hva de vil…

Deretter tar jeg for meg venninner. Her er det både shopping-frikort og ferier inne i bildet (ferier som jeg selvsagt har avklart med den enkeltes sjef på forhånd). O lykke!

Hva er mitt poenget mitt, spør du kanskje, hva vil jeg fram til med å skrive om dette? Vil jeg bare skryte over hvor snill jeg er? Nei, det er ikke det jeg gjør skjønner du. Jeg tror nemlig ikke at jeg er så mye snillere enn alle andre. Egentlig er vel dette ganske egoistiske dagdrømmer, siden jeg selv finner stor glede i dem (hvis ikke hadde jeg ikke dagdrømt om det).

Tenk litt på hva du selv fantaserer om, og hva dette sier om deg som person. Vil du beholde Lotto-millionene for deg selv, og dersom det, er du mer egoistisk enn meg som vil dele dem for å oppnå andres takknemlighet og beundring?

Jeg er nemlig ikke så veldig materiell, derfor bryr det meg ikke så mye å gi bort for eksempel 7 millioner av en gevinst på 8 millioner. Derimot, hvis vi tenker oss en person som er veldig materiell og som likevel gir bort 4 millioner av samme premiestørrelse – da er nok den personen snillere enn meg… For øvrig har Phoebe og Joey bevist at det ikke finnes rene u-egoistiske handlinger. Du tjener alltid på å gjøre gode gjerninger, om ikke annet så ved økt velvære.

Men men, det viktigste er vel at de snille tingene blir gjort! Så hvis noen vil gi meg noen millioner, skal jeg sørge for plenty med gode gjerninger. Uansett hvilke hensikter som ligger bak.  

Vi snakkes,

Pay me my money down

februar 26, 2008 - Posted by | Alt og ingenting (og det i midten) | , , , ,

1 kommentar »

  1. Håper du har husket å kjøpe lottokupong!!!
    Skulle tro det var mine dagdrømmer du har tatt (tankeoverføring – kan vi være i familie???) I hvert fall den om lotto!

    Kommentar av ikkelottomillionærennå | februar 26, 2008 | Svar


Legg igjen en kommentar

