Theadalle’s Blogg

Ikke la verden bite deg bak

Hva vil menn ha?

Det er vanskelig å være mann i våre dager.

Med økt fokus på likestilling og overskrifter om kvinnekvotering og pappa-permisjon er det ikke rart at det er forvirrende når vi kvinner samtidig forventer at de holder døren åpen for oss, kjøper blomster på Valentines Day og gir oss jakken sin når vi fryser.  

Men jeg synes at det har blitt snakket for mye om disse stakkars forvirrede mennene, hva med oss kvinner? Er det ikke fryktelig vanskelig for oss også, kanskje til og med verre? 

For samtidig som vi fortelles at vi skal ”stå på krava”, kreve vår rett, ikke la oss pille på nesen, klare oss på egenhånd, være tøff, selvstendig, uavhengig, engasjert, fryktløs, kravstor, selvsikker etc etc – så er det et uomtvistelig faktum at menn foretrekker mykere kvinner som lar dem være menn!

Selv om moderne norske menn riktignok uttaler et ønske om en tøff, likestilt, selvstendig og utdannet kvinne kommer man ikke bortifra at menn ofte føler seg truet av disse amasonene. Utallige undersøkelser viser at på tross av hva menn sier kan mange føle det ydmykende dersom kvinnen tjener bedre enn dem, har høyere utdannelse eller scorer høyere på andre områder. 

Alt er relativt, selvsagt ønsker norske menn i dag en mer likestilt partner i kvinnen enn man gjorde for 150 år siden, men de vil fremdeles inneha manne-rollen i forholdet. Naturlig nok… Så hvordan i huleste heite skal vi kvinner finne den balansen? 

Jeg har de senere år fokusert ensrettet på selvstendighets-tankegangen som nevnt over, men takket være en venninne som nylig så lyset skjønner jeg nå at jeg har gått for langt i min selvhjulpenhet (skulle trodd at jeg har prøvd å bli en mann selv!).

Det er veldig rart at jeg ikke har sett det før, jeg har jo omtrent gått med tekst i pannen som sier ”Ikke tro at du kan gi meg noe jeg ikke har fra før, jeg klarer meg supert og trenger ingen mann, vi kan godt leke litt men du er aldri trygg, jeg kaster deg ut når jeg kjeder meg!” Off, det er pinlig å tenke på hvor blind jeg har vært…

Men nå blir det skjerpings! Jeg må rett og slett bli mykere i kantene, lytte mer og prate mindre, overlate føringen til andre avogtil, og ikke minst: jeg må slutte å kjempe hvert slag i forsøk på å demonstrere min overlegenhet, men heller velge mine kamper med omhu. Kort sagt forsøke å finne balansen mellom selvstendig/sterk kvinne og myk/avhengig kvinne.

Tror jeg. For hvordan kan jeg egentlig vite hva menn vil ha? Jeg har ikke blitt helt mann ennå altså…

Snakkes,

inntil da

What God want’s, God get’s; God help us all!

mars 5, 2008 - Posted by | Alt og ingenting (og det i midten) | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

